AGA lampen in Hong Kong

en

Thailand

 

Hong Kong Maritime Museum 香港海事博物館

 

 



Maritime Museum Hong Kong


 




Alle bakens die worden beheerd door de Marine-afdeling gebruiken sinds 1995 elektrische navigatieverlichting en ze worden allemaal automatisch bediend.De navigatieverlichting wordt automatisch in- en uitgeschakeld door de lichtsensor.

De vroege vuurtorens van Hong Kong produceerden licht door kerosine te verbranden. In het begin van de twintigste eeuw verschenen bakens en boeien met AGA-acetyleen navigatielichten in Hong Kong , inclusief bakens 60 , 88 en 89 . Navigatielichten in de jaren 1960 en 1970 begonnen batterijen te gebruiken. In 1977 werd de Saigon 183 Beacon het eerste baken dat navigatielichten op zonne-energie gebruikte.

In de afgelopen jaren heeft het Marine Department de resterende wolfraam-gloeilampnavigatielichten natuurlijk vervangen door LED-geïntegreerde navigatielichten door natuurlijke eliminatie, wat onderhoudstijd aanzienlijk bespaart.
















made in AGA Sweden Lidingö — in Thailand, photo from Tomas Bexander




Tot de negentiende eeuw waren vuurtorens verantwoordelijk voor het afwikkelen van lensrotatieapparatuur, het toevoegen van brandstof en het uitvoeren van routineonderhoud. Aan het einde van de 19e eeuw begonnen sommige vuurtorens mechanische apparaten te gebruiken om de toevoer van acetyleen voor navigatielichten automatisch in en uit te schakelen, maar de monteurs moesten nog steeds routinematig worden opgewonden. In het begin van de twintigste eeuw vond Gustav Dalen, de Zweedse uitvinder en Nobelprijseigenaar, de "Dallen Navigation Light" en de "Sun Valve" uit. "Sun Valve" maakt gebruik van het principe van metalen thermische uitzetting en krimp om de klep te regelen, automatisch de acetyleentoevoer bij daglicht af te sluiten en automatisch de acetyleentoevoer 's nachts te herstellen. Dit vermindert de behoefte aan lampkeepers aanzienlijk. Elektrische automatische navigatielichten verschenen ook in het midden van de twintigste eeuw, waarbij batterijen als energiebronnen werden gebruikt, en deze werden automatisch vervangen wanneer de lampen werden beschadigd. Later verschenen navigatielichten op zonne-energie. De laatste jaren verschenen ook lichtgevende dioden op basis van navigatielichten. Het stroomverbruik is sterk verminderd en het bereik en de helderheid zijn sterk verbeterd.

 

 

 

 

Lung Kwu Chau geïnstalleerd in de afgelopen 58 lichten standaard op AGA 300mm acetyleen navigatieverlichting, samen met andere gepensioneerde nu AGA navigatielichten geplaatst op de Belcher Bay Park Exhibition

 



Gustaf  Dalén, who became managing director of AGA when it was founded in 1909, produced the world’s first automatic sun valve for switching on and shutting off lights (an old HK one still exists at the foot of the stairs to the HK Hydrographic Office at Stonecutters Island).


Gustaf Dalén 1926


The new light finally got going in 1951. That’s why from late 1945 until 1951 Waglan’s characteristic (unique light signature) was flashing once every 6 seconds, only reverting to the pre-war (and original) 2 flashes every 30 seconds with the new apparatus in 1951 (it now 2 flashes every 20 secs).



The original AGA drawing for the 2nd lens (installed version slightly different)

The light was refurbished in 1972 by AGA UK (which became Pharos Marine in 1985),  given a new, multi-sealed beam array light in 1989 when the light was automated.

Waglan was always not just a lighthouse but a signal and reporting station (linked by telegraph to HK), a radio direction beacon (radio lighthouse, as it were – equipment installed post-war), later an RN radar station and used for RAF air traffic control, and of course a fog signal as well, in later years, as a weather observatory. The signal/reporting station role was an essential part of maritime safety for the light’s first couple of decades before radio became compulsory on ships post-1912 (and the Titanic disaster) and it remained a key role until after WW2.

The fog signal was originally a gun – the signal was two guns fired in quick succession on hearing a ship’s fog signal, but in c.1922 these were replaced by a diaphone (a two tone beast that sounds like a dying cow), although a gun still served as a back-up. Interestingly the diaphone fog signal was got back into working order much quicker post-war than the light and was listed as with the same characteristics as pre-war as early as 1949. Exactly when the diaphone was replaced I don’t know. It was still working in the late ‘90s, but when last I heard Waglan’s fog signal a few months back, it has now been replaced by a rather pathetic horn.

This article was first posted on 19th February 2015.






















Cookies helpen ons onze services te leveren. Door onze services te gebruiken, geeft u aan akkoord te gaan met ons gebruik van cookies. OK